Află totul despre candidoza bucală
Candidoza bucala

Data

Prezentare generală a afecțiunii candidoza bucală

Candidoza bucală/orală este o infecție fungică care apare din cauza creșterii necontrolate a ciupercii Candida albicans în cavitatea bucală și/sau gât. Favorizată de afecțiuni precum utilizarea abuzivă a antibioticelor, imunosupresia și diabetul zaharat, candidoza bucală este de obicei responsabilă pentru pete albe pe membranele mucoase ale cavității bucale și/sau gâtului, uneori asociate cu simptome precum: arsuri, durere la mestecat și/sau înghițire, gust anormal în gura și lipsă de percepție a aromelor.

Pentru diagnosticul de candidoză orală, un examen fizic și anamneza sunt de obicei suficiente; uneori, totuși, este necesară o biopsie orală.

Ce este candidoza orală?

Candidoza orală este o infecție fungică care rezultă din proliferarea necontrolată a ciupercii Candida albicans în cavitatea bucală și în gât. La egalitate cu afecțiuni precum candida intestinală, candida vaginală (la femei), candidoza esofagiană, candidoza orală reprezintă una dintre posibilele moduri prin care se manifestă, la om, infecția cu Candida albicans.

Candidoza orală: cauze

Candidoza orală apare atunci când, din anumite motive, mecanismele de apărare responsabile cu controlul proliferării Candida albicans în gură și în gât eșuează. Candida albicans există în mod natural în corpul uman și este inofensivă atâta timp cât sistemul imunitar și flora bacteriană a gazdei sale sunt capabile să-și controleze proliferarea.

Factori care favorizează candidoza orală

Mai mulți factori pot afecta eficiența mecanismelor de apărare responsabile de controlul proliferării Candida albicans în gura și în gât și pot contribui la dezvoltarea candidozei orală; dintre acești factori, cei mai importanți din punctul de vedere al frecvenței sunt:

• Folosirea abuzivă a antibioticelor. Abuzul de antibiotice presupune epuizarea acelei componente a florei bacteriene care are sarcina de a controla proliferarea microorganismelor precum Candida albicans;
  • Imunosuprezie. În medicină, cuvântul „imunosupresie” indică o slăbire a sistemului imunitar și o predispoziție consecutivă la infecții. Imunosupresia este o problemă tipică celor care suferă de boli precum SIDA sau cancer, celor care fac chimioterapie etc.;
  • Diabetul zaharat. La persoanele diabetice, cantitatea mare de glucoză din sânge (glicemie crescută) și, mai general, din întregul organismul favorizează înmulțirea ciupercii Candida albicans, în cauză, pentru aceasta din urmă, sau sursă aproape inepuizabilă de hrană;
  • Prezența protezei dentare. Mai ales dacă nu sunt curățate și dacă sunt folosite chiar și pe timpul nopții, protezele dentare tind să creeze, în interiorul gurii, un mediu ideal pentru creșterea Candida albicans;
  • Xerostomie (sau gura uscată). Lipsa salivei privează gura de o substanță cu acțiune antimicrobiană care protejează împotriva anumitor infecții, inclusiv a candidozei orale;
  • Nutriție proastă. Deficiențele alimentare de fier, vitamina B12 și/sau acid folic și o dietă bogată în alimente dulci favorizează creșterea orală a Candida albicans;

Candidoza orală este contagioasă?

Prin sărut, persoana cu candidoză orală poate transmite aceeași infecție persoanelor neinfectate. Candidoza orală, prin urmare, este o boală contagioasă, transmisibilă. Cu toate acestea, trebuie precizat că fenomenul de transmitere orală a candidozei implicate de obicei persoane neinfectate care se încadrează într-una dintre categoriile de risc enumerate mai sus (folosirea nu se referă a antibioticelor, prezența imunosupresiei sau diabetului etc.).

Când să vezi un medic?

O persoană ar trebui să contacteze medicul atunci când se încadrează într-o categorie de risc pentru candidoza orală și dezvoltă simptomele și semnele clasice ale afecțiunii (pete albe pe limbă, pe cerul gurii, pe peretele interior al obrazului și/sau gât, arsuri în gură etc.).

Cum să recunoști candidoza orală: diagnosticul

Diagnosticul de candidoză orală este în mare parte clinic, adică se bazează pe examenul fizic și istoricul medical (sau istoricul clinic).
Examenul fizic constă în observarea medicală a simptomelor și semnelor prezentate de pacient; anamneza, în schimb, este colectarea, prin intermediul întrebărilor, a tuturor datelor referitoare la pacient, care sunt utile pentru descifrarea cauzelor declanșante și a factorilor care favorizează starea în curs (prezența unor boli cronice precum diabetul, terapii farmacologice în fapt, obiceiuri de stil de viață etc.).
Dacă examenul fizic și anamneza nu oferă indicații suficient de precise pentru diagnostic sau dacă există îndoiala unei asocieri între candidoza bucală și candidoza esofagiană, medicul va trebui să recurgă la investigații ulterioare: biopsie a cavității bucale și, uneori, endoscopia esofagului.

Candidoza orală: vindecarea

Tratamentul pentru candida orală se bazează, în primul rând, pe o terapie medicamentoasă pe bază de antifungice, al cărei scop este eliminarea coloniei fungice responsabile de infecție; în al doilea rând, necesită o atenție deosebită igienei bucale.

Reguli de igienă orală

În ceea ce privește igiena bucală, este bine să:

• Vă periați dinții ușor și cu o periuță de dinți cu peri moi, pentru a evita răzuirea semnelor de infecție din interiorul gurii;
  • Dacă purtați o proteză dentară, scoateți-o noaptea și spălați-o bine;
  • Evitați folosirea apelor de gură și a produselor similare, dacă nu este indicat altfel de către medic;
  • Evitați să consumați alimente dulci.
  • De menționat că, după vindecare, ar fi indicat să schimbi periuța de dinți.

Prevenirea candidozei bucale

Principalele măsuri de prevenire a candidozei orale sunt:

• În timpul unei terapii cu antibiotice respectați dozele prescrise de medicul curant și luați fermente lactici;
  • În prezența unor afecțiuni care favorizează candida orală (ex: diabet, SIDA, imunosupresie etc.), aveți grijă la maximum de igiena orală;
  • Limitați consumul de alimente bogate în zaharuri;
  • Tratați cu atenție infecții cu Candida albicans care afectează alte părți ale corpului (de exemplu, candida vaginală etc.);
  • Pentru purtătorii de protecție dentară, scoateți-o pe timpul nopții și spălați-o periodic;
  • Faceți regulat controale stomatologice;
  • Pentru persoane cu diabet zaharat, mentineti glicemia sub control prin dieta, activitate fizica si, eventual, medicamente.

Cât de repede te vindeci de candidoză orală

Dacă este oportun și adecvat, timpii de vindecare pentru candidoza orală sunt de obicei în jur de 7-14 zile. Dacă persistă peste timpul indicat mai sus, consultați imediat un medic.

Mai Multe
articole