Prezentare generală a afecțiunii candidoza bucală

Candidoza bucală/orală este o infecție fungică care apare din cauza creșterii necontrolate a ciupercii Candida albicans în cavitatea bucală și/sau gât. Favorizată de afecțiuni precum utilizarea abuzivă a antibioticelor, imunosupresia și diabetul zaharat, candidoza bucală este de obicei responsabilă pentru pete albe pe membranele mucoase ale cavității bucale și/sau gâtului, uneori asociate cu simptome precum: arsuri, durere la mestecat și/sau înghițire, gust anormal în gura și lipsă de percepție a aromelor.

Pentru diagnosticul de candidoză orală, un examen fizic și anamneza sunt de obicei suficiente; uneori, totuși, este necesară o biopsie orală.

Ce este candidoza orală?

Candidoza orală este o infecție fungică care rezultă din proliferarea necontrolată a ciupercii Candida albicans în cavitatea bucală și în gât. La egalitate cu afecțiuni precum candida intestinală, candida vaginală (la femei), candidoza esofagiană, candidoza orală reprezintă una dintre posibilele moduri prin care se manifestă, la om, infecția cu Candida albicans.

Candidoza orală: cauze

Candidoza orală apare atunci când, din anumite motive, mecanismele de apărare responsabile cu controlul proliferării Candida albicans în gură și în gât eșuează. Candida albicans există în mod natural în corpul uman și este inofensivă atâta timp cât sistemul imunitar și flora bacteriană a gazdei sale sunt capabile să-și controleze proliferarea.

Factori care favorizează candidoza orală

Mai mulți factori pot afecta eficiența mecanismelor de apărare responsabile de controlul proliferării Candida albicans în gura și în gât și pot contribui la dezvoltarea candidozei orală; dintre acești factori, cei mai importanți din punctul de vedere al frecvenței sunt:

Candidoza orală este contagioasă?

Prin sărut, persoana cu candidoză orală poate transmite aceeași infecție persoanelor neinfectate. Candidoza orală, prin urmare, este o boală contagioasă, transmisibilă. Cu toate acestea, trebuie precizat că fenomenul de transmitere orală a candidozei implicate de obicei persoane neinfectate care se încadrează într-una dintre categoriile de risc enumerate mai sus (folosirea nu se referă a antibioticelor, prezența imunosupresiei sau diabetului etc.).

Când să vezi un medic?

O persoană ar trebui să contacteze medicul atunci când se încadrează într-o categorie de risc pentru candidoza orală și dezvoltă simptomele și semnele clasice ale afecțiunii (pete albe pe limbă, pe cerul gurii, pe peretele interior al obrazului și/sau gât, arsuri în gură etc.).

Cum să recunoști candidoza orală: diagnosticul

Diagnosticul de candidoză orală este în mare parte clinic, adică se bazează pe examenul fizic și istoricul medical (sau istoricul clinic).
Examenul fizic constă în observarea medicală a simptomelor și semnelor prezentate de pacient; anamneza, în schimb, este colectarea, prin intermediul întrebărilor, a tuturor datelor referitoare la pacient, care sunt utile pentru descifrarea cauzelor declanșante și a factorilor care favorizează starea în curs (prezența unor boli cronice precum diabetul, terapii farmacologice în fapt, obiceiuri de stil de viață etc.).
Dacă examenul fizic și anamneza nu oferă indicații suficient de precise pentru diagnostic sau dacă există îndoiala unei asocieri între candidoza bucală și candidoza esofagiană, medicul va trebui să recurgă la investigații ulterioare: biopsie a cavității bucale și, uneori, endoscopia esofagului.

Candidoza orală: vindecarea

Tratamentul pentru candida orală se bazează, în primul rând, pe o terapie medicamentoasă pe bază de antifungice, al cărei scop este eliminarea coloniei fungice responsabile de infecție; în al doilea rând, necesită o atenție deosebită igienei bucale.

Reguli de igienă orală

În ceea ce privește igiena bucală, este bine să:

Prevenirea candidozei bucale

Principalele măsuri de prevenire a candidozei orale sunt:

Cât de repede te vindeci de candidoză orală

Dacă este oportun și adecvat, timpii de vindecare pentru candidoza orală sunt de obicei în jur de 7-14 zile. Dacă persistă peste timpul indicat mai sus, consultați imediat un medic.