Sterilizarea instrumentarului – un must do pentru orice clinica stomatologica

Data

Cuprins

Sterilizarea este vitala avand rolul de a indeparta flora microbiana si alte tipuri de agenti patogeni care pot avea efecte negative asupra starii de sanatate a pacientilor.

Se acorda o atentie sporita si control strict in mentinerea la cele mai inalte standarde a procesului de igiena si sterilizare, in clinica noastra. Beneficiati de utilizarea unor protocoale avansate si a unei tehnologii de dezinfectie moderne cu rolul de a proteja sanatatea pacientilor, dar si a angajatilor.

Sunt folosite mai multe metode de preventie si sterilizare:

  • Exista o zona speciala de asteptare unde pacientul abia sosit, se echipeaza cu botosi de unica folosita pentru a pasii in cabinetul stomatologic. Acesti botosi au rezistenta buna, sunt prevazuti cu elastic, protejeaza impotriva contaminarii si mentinerii unui inalt nivel de curatenie si igiena.
  • Odata intrat in clinica, podeaua este acoperita cu linoleum special antibactericid destinat unitatilor medicale. El este curatat periodic cu substante speciale pentru dezinfectarea si pastrarea in conditii oprime
  • Lampile cu ultra violete care sterilizeaza suprafetele expuse direct luminii:
    • Fotoliul dentar
    • Masa medicului
    • Masa asistentei
    • Instrumentarul expus:
      • Maner aspirator
      • Maner instrument rotativ
      • Lampa fotopolimerizabila
      • Lampa de albit
    • Chiuveta pacient
    • Toate suprafetele alaturate fotoliului

    Numarul mare de pacienti care sunt tratati peste zi in clinica,  determina cresterea densitatii microbiene in spatiul acestuia. Dispozitivele rotative pe aer comprimat (turbina, micromotor), precum si cele care pulverizeaza diverse substante (detartrajul si air-flowul) determina imprastierea, la distanta, a materiilor organice (dentina, saliva, sange) posibil contaminate cu germeni patogeni.

    Pentru a reduce la zero riscurile contaminarii, procesul de sterilizare trebuie sa decurga ireprosabil.

      De accea protocolul de dezinfectare si sterilizare a instrumentarului stomatologic in clinica noastra decurge in felul care urmeaza:

    • Pre-dezinfectia ( decontaminarea)

    Imediat dupa folosirea instrumentarului , acesta se scufunda intr-o baie de apa in care se foloseste un produs dezinfectant-detergent aflata intr-un recipient cu capac.

    Instrumentarul mic (acele, frezele, ansele de detartraj etc) depozitate intr-o cutie separata prevazuta cu o sita.

    Produsul dezinfectant-detergent se schimba zilnic sau de mai multe ori pe zi daca aceasta a fost contaminata. Pe capac sunt scrise numele dezinfectantului, concentratia lui, timpul de actiune, data prepararii, valabilitatea (o zi). Dezinfectantele folosite sunt cu spectru larg de actiune in vederea distrugerii virusilor (HIV, Hepatita etc.), bacteriilor si sporilor.

    • Clatirea instrumentarului sub jet de apa pentru a indeparta rezidurile organice sau medicamentoase
    • Curatarea mecanica se face manuala sau ultrasonica

    Manual: 

    • operatorul poarta manusi groase, masca si ochelari de protectie
    • se utilizeaza perii de forme si marimi adecvate intr-o tavita cu dezinfectant-detergent
    • sunt periate atent toate zonele intrumentelor

    Ultrasonic:

    • se foloseste o cuva ultrasonica unde se adauga dezinfectantul-detergent
    • Clatirea finala a intrumentarului
    • Dezinfectia finala – utilizarea dezinfectantului
    • Uscarea–inspectia – se folosesc prosoape curate special realizate acestui scop si uscarea cu jet de aer comprimat. Instrumentul va fi verificat,          daca se observa urme de ciment sau alti contaminanti se va relua curatarea manuala. Instrumentarul deteriorat este aruncat.
    • Lubrifierea – pentru turbine, piese cot cu spray special
    • Ambalarea – in vederea sterilizarii

    Trusele si instrumentarul chirurgical se ambaleaza individual in pungi de hartie – plastic speciale si se sigileaza. Se pregatesc chituri de ace si freze pentru diferite tipuri sau ambalate individual in pungi de hartie- plastic sigilate.

    • Sterilizarea propriu-zisa

    Se realizeaza in autoclav de clasa B, alegand unul din ciclurile presetate corespunzatoare materialelor introduse (134 grade C). Pe fiecare punga hartie –plastic se noteaza data sterilizarii si/sau data expirarii.

    Pungile se numeroteaza cu aparate de etichetare in vederea asigurarii trasabilitatii. Durata mentinerii sterilitatii in pungile hartie-plastic sigilate este de 2 luni de la sterilizare cu conditia mentinerii integritatii ambalajului. Pungile sunt prevazute cu indicatori externi sub forma unei benzi impregnate cu cerneala (violet deschis) a carei culoare se schimba atunci cand se atinge temperatura optima de sterilizare. Acest lucru se intampla si la benzile adezive.

    La fiecare ciclu de sterilizare, in cazul autoclavelor cu raport printat, bonul scos de autoclav este analizat si atasat in registrul de evidenta a sterilizarii.

    In registrul de evidenta a sterilizarii se noteaza:

    • Data si numarul aparatului
    • Continutul si numarul obiectelor
    • Numarul procesului de sterilizare
    • Temperatura, presiunea, ora inceperii/incheierea sterilizarii
    • Bonul final atasat in registru
    • Semnatura persoanei responsabile cu sterilizarea

    Toate echipamentele medicale se verifica la 3 luni de personal tehnic calificat pentru a ne asigura ca acestea functioneaza in parametrii optimi.

    Eficienta sterilizarii este verificata lunar prin teste de sterilizare de catre laboratorul de microbiologie.

    Cele mai bune servicii la cele mai inalte standarde medicale!

Mai Multe
articole