Legătura dintre boala parodontala si alte afecțiuni inflamatorii, cum ar fi afecțiunile cardiace sau  diabetul zaharat, este deja binecunoscuta. Cu toate acestea, mecanismul din spatele acestei  asocieri a rămas, pana nu demult, încă nedeslușit.

În anul 2020, o echipa a Universității din  Toronto – Facultatea de Medicina Dentară, a publicat un articol în “Journal of Dental Research”  care lămurește aceste aspecte.

Sanatatea orală este un indicator important al sănătății întregului organism. Pentru a se afla modul  în care aceste afecțiuni se influențează una pe alta, s-au studiat cu atenție celulele care sunt  activate în primele faze ale parodontitei: neutorfilele.

Neutrofilele sunt celulele inflamatorii  predominante din interiorul ţesuturilor parodontale afectate. Prin intermediul unor modele “în Vivo”,  s-a evidențiat ca sistemul imun eliberează din abundenta neutrofile care au rolul de a se lupta cu  bacteriile care cauzeaza boala parodontala. Aceste celule sunt în mod obişnuit atrase chemotactic  de bacteriile invadatoare şi se ataşează de bacterii prin receptori specifici. După fagocitoză,  bacteriile sunt lizate, de obicei. Defectele funcţionale ale neutrofilelor predispun pacientul la boala  parodontală.

Pacienţii care suferă de afecţiuni sistemice şi care prezintă defecte ale neutrofilelor,  prezintă frecvent afectare parodontala severă. După ce neutrofilele au fost activate pentru a se lupta cu o infectie a cavității orale, s-a observat un  efect sistemic:

Sistemul imunitar, acum foarte vigilent, poate sa răspundă acum cu o forță excesivă la orice alta infecție secundara. In acest moment, o afecțiune sistemica  poate sa cauzeze deteriorări majore ale diferitelor țesuturi și organe, datorită faptului ca sistemul  imunitar, cu ajutorul neutrofilelor care eliberează mult mai rapid citokine, contracarează mult mai  agresiv alte afectiuni inflamatorii.

Din aceste motive, tratarea inflamației de la nivelul cavității orale nu doar că tratează boala  parodontală, dar are de asemenea un efect benefic asupra altor boli cronice inflamatorii cum ar fi:

Evidentierea clara din ultimii ani dintre boala parodontala și alte afecțiuni sistemice, va duce la  abordarea unor terapii multi-disciplinare în vederea tratamentelor diverselor boli. De asemenea,  avem acum dovada faptului ca dacă tratam boala parodontala din timp nu ne salvam doar dinții, ci  ne îngrijim de buna funcționare a întregului organism.

Folosindu-ne astazi de ultimele tehnologii din domeniul medicinei dentare, putem trata boala  parodontala cu ajutorul laserelor, fără durere, fără bisturiu și în doar câteva ședințe.