Ce este diabetul zaharat, boala de care suferă peste opt sute de mii de români?

Diabetul zaharat este cea mai frecventă boală endocrină și include un grup de tulburări metabolice caracterizate prin niveluri ridicate de glucoză din sânge, însoțite de complicații pe termen lung.

Pe lângă complicațiile cronice ale diabetului, cum ar fi neuropatia, retinopatia sau nefropatia, apar numeroase manifestări și la nivelul cavității orale, mai ales atunci când pacientul nu este diagnosticat sau nu respectă indicațiile medicului (tratament medicamentos și dietă).

Diabetul zaharat și boala parodontală

Parodontita și diabetul sunt boli cronice complexe, legate de o relație bidirecțională. Riscul de parodontită este crescut de două până la trei ori la persoanele cu diabet, în comparație cu persoanele care nu suferă de această boală, iar controlul glicemic este esențial în determinarea riscului.

Pacientul diabetic, în special cel care nu este compensat cu o terapie adecvată cu medicamente, este predispus să se îmbolnăvească mai ușor și este mai expus la complicații dentare și parodontale infecțioase frecvente. De fapt, studiile științifice de dată recentă au confirmat o relație strânsă între diabet și parodontită (pioree): 90% dintre pacienții diabetici suferă de  parodontită, iar femeile însărcinate, care suferă de diabet, prezintă un risc de a suferi de parodontită de aproximativ nouă ori mai mare decât non-diabeticii.

Motivul constă în faptul că persoanele diabetice au modificări ale metabolismului glucidelor, dar și ale celulelor imunocompetente, responsabile de apărarea antibacteriană. Din acest motiv, acești pacienți sunt mai expuși riscului de infecții.

Parodontita (pioreea)

Parodontita (sau boala parodontală/ pioreea) este principala cauză a pierderii dinților și, prin urmare, cauza unei deficiențe grave legate de pierderea consecutivă a funcțiilor masticatorii, precum și o perturbare gravă în viața suferindului și a esteticii zâmbetului.

Studiile științifice recente au confirmat o relație strânsă între diabet și parodontită (pioree). Parodontita este o boală inflamatorie cronică, care afectează țesuturile de susținere ale dintelui, cauzată de anumite bacterii prezente în gură.

Merită să ne amintim încă o dată că germenii se înmulțesc mai repede în prezența unor cantități mai mari de glucoză. Zaharurile sunt cel mai bun teren de reproducere pentru bacterii. Astfel, pacienții cu diabet zaharat sunt  supuși unor controale de igienă dentară mai frecvent, perioada variind de la trei la șase luni. De asemenea, pacienții suferinzi de diabet trebuie să urmeze cu strictețe instrucțiunile oferite de medicul stomatolog.

Diabetul necesită o atenție specială, întrucât dinții și gingiile se deteriorează mai ușor, rezultând infecții care, la rândul lor, pot crește glicemia. Cercetătorii susțin că diabetul agravează parodontita, iar acest lucru afectează controlul glicemic. Dacă gingivita apare, diabeticul trebuie să se adreseze imediat medicului dentist. Tratamentul timpuriu previne răspândirea inflamației și, prin urmare, debutul bolii.

Ce trebuie să facă pacientul care suferă de diabet zaharat?

Având în vedere legăturile evidente dintre boala parodontală și diabetul zaharat, se impun câteva recomandări generale de prevenție a parodontitei sau de ameliorare, dacă boala este deja instalată:

Ce poate face medicul dentist în privința pacienților care suferă de diabet zaharat?

Medicii dentiști ai clinicilor Life Dental Spa instruiesc și motivează pacienții diabetici să nu se neglijeze și să meargă regulat la controale stomatologice. Foarte importantă este igienizarea profesională, realizată din 6 în 6 luni, deoarece tartrul este un factor favorizant pentru apariția parodontozei. De asemenea, aceștia informează pacienții cu privire la a avea un stil de viață sănătos, îndeosebi despre nutriție, activitățile fizice și, cel mai important, renunțatul la fumat.

Țineți minte!

Diabetul nu pune în pericol sănătatea zâmbetului dumneavoastră, în măsura în care aveți grijă această boală cu responsabilitate și vizitați dentistul regulat.